Handla i vår E-shop

Behöver du städmaterial? Besök då vår e-shop via knappen nedan!
E-shop

Vi har en i familjen som är allergisk, är det starka medel?
Nej, vi använder främst skonsamma medel och Ultrarent vatten.Vilket även gör att vi dra ner användandet av medel med ca 70%

Får man använda RUT-avdrag?
Ja, du får använda RUT-avdrag som skattbetalande privatperson som är minst 18 år vid beskattningsårets utgång. Du behöver vara bosatt i Sverige och vara helt eller delvis bosatt i bostaden där tjänsten utförs. Dödsboet kan bara få RUT-avdrag på uppdrag som har utförts före dödsfallet. Efterlevande familj kan inte få RUT-avdrag för arbete som har utförts i förälders bostad efter dödsfallet. Läs mer om skattereduktion här.

Hur tecknar jag ett städabonnemang?
Efter att du tagit kontakt med oss, bokar vi in ett första städtillfälle  Som alltid är en storstädning för att vi skall lägga en hög nivå på städningen från början Är du nöjd med resultaten kan du välja att fortsätta med städabonnemang.

Vad ingår i ett hemstädsabonnemang?
Här kan du läsa om de moment som ingår.>>

Vad ska jag tänka på vid första städtillfället?
Var gärna hemma vid första städtillfället och se att du blir nöjd med resultatet. Plocka undan leksaker, kläder och andra lösa föremål, för att förenkla städningen. Se till att arbetsbänkar och diskbänk är fria så att de går att rengöra.

Måste jag vara hemma vid första städtillfället?
Ja, det är bra om du är hemma vid första städtillfället för att träffa personen som städar och för att t.ex. visa var städmaterialet finns. Det följer även med en arbetsledare ut vid första tillfället för att göra en kvalitetskontroll. Då har du även möjlighet att kvittera ut nycklar om så önskas.

Kan ni göra ytterligare saker än de som ingår i tjänsten?
Ja, vi har en tillvalslista på hemsidan och i de produktlistor som vi skickar med vid vår kontakt. Är det något du saknar ta gärna kontakt med oss så försöker vi lösa det.

Efter första städtillfället, måste jag kontakta er för att få fortsatt städning?
Nej. Vi tar själva alltid kontakt med kunden efter första städtillfället för att höra om man är nöjd och om man är intresserad av att teckna ett abonnemang.

Är det alltid samma person som kommer och städar?
Ja, om du har avtal (abonnemang) med oss är det alltid samma person som kommer, utom vid sjukdom och semester. Då skickar vi en vikarie istället.

Ingår städmaterialet?
Städmaterial ingår alltid hos oss på Rutstäd.

Vilka städmaterial ska jag ha hemma?
Om du har egna specialmedel och oljor för golv eller liknande så är det bara att informera om dessa vid första städtillfället och sedan ha dessa framme vid abonnemanget.

Jag har pälsdjur hemma, vad ska jag tänka på?
Vi tar gärna emot information om att det finns husdjur i bostaden. Du som kund ansvarar för att se till så att ditt husdjur inte smiter ut eller riskerar att skadas. Vid exempelvis fönsterputs är det viktigt att se till så att djur inte riskerar att hoppa ut eller att djur som är känsliga för kyla och drag vistas så att de inte kan komma till skada. Rutstäd ansvarar inte för husdjur.

Vad händer om min bostad är hårt nedsmutsad eller fullt med saker på golven?
Vid hårt smutsad bostad kan städningen inte utföras fullt ut till det avtalade priset, vilket är baserat på en normalsmutsad bostad. I fall där hårt smutsad bostad förekommer, debiteras kunden ett extra tillägg. Godkänner kunden ej tillägget, kommer städning enbart utföras i timmar motsvarande det avtalade priset. Priset per timme blir då 300kr/timme inklusive moms. Naturligtvis kan vi avtala om en storstädning eller specifika tilläggstjänster vid behov. Eller göra om städavtalet när det gäller den tid vi behöver lägga ner.

Kan jag känna mig trygg med att kvittera ut nycklar till er?
Ja. Som en del i vårt kvalitetsarbete så har vi ett samarbete med Stöldskyddsföreningen (SSF). Det innebär att alla utav oss utkvitterade nycklar får en personlig stöldskyddsbricka som fästs tillsammans med nyckeln/nycklarna.

Hur lång tid tar det att städa min bostad?
Det finns många aspekter att ta hänsyn till vid städning hemma för att ge en korrekt tidsuppskattning. När vi har sett bostaden kan vi ge en mer exakt tidsuppskattning. I vårt utförande utgår vi alltid från de städuppgifter vi åtagit oss, dvs. vår personal är hos dig den tid det tar att utföra dessa.

Måste jag lämna ut nycklar?
Privatpersoner: Nej, om du garanterar att alltid vara hemma när städningen påbörjas och avslutas behöver vi ingen nyckel.
Företag: Nej, om kontoret är bemannat under städtiden behöver inga nycklar lämnas ut, är däremot städtillfället under kvällstid eller helg behöver vi nycklar och eventuellt larmuppgifter samt nummer till ansvarig person under just dessa timmar.

Vad har ni för avbokningsregler?
Vid avbokning tidigare än 36 timmar (helg ej inräknat) före avtalat städtillfälle har kunden rätt till avbokning utan kostnad. Vid avbokning senare betalar kunden enligt följande: 36 timmar (helg ej inräknat) innan städtillfället 100 % av priset.
OBS! En avbokning kan endast ske via mail på Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. avbokning via sms gäller inte som avbokning.

Vad händer om jag inte är nöjd?
Om det är något som vi missat i utförandet kan du alltid ta kontakt med oss så ser vi till att felet avhjälps. Om du som kund själv åtgärdar felet innan Rutstäd kontaktas eller får möjlighet att kontrollera felet, utgår ingen ersättning. Det är viktigt att meddela detta inom 48 timmar efter att städningen är utförd.

Vad händer om något skulle råka gå sönder?
Rutstäd är ansvarsförsäkrade hos Trygg Hansa. Om det skulle visa sig att skadan uppkommit genom att vi har varit oaktsamma står vi självklart för kostnaden. Visar det sig att skadan uppstått pga. fel eller brist på information från kundens sida eller tredje part ansvarar vi inte för skadan.

Fakturering och betalning?
Rutstäd har hjälp med faktureringen av företaget Pay solution, det är dem ni kan kontakta om ni har några frågor runt er faktura. Ni kan nå dem på telefonnummer 031-407020. Glöm inte att ange ärendenummer. All fakturering sker till den mailadress som ni angav vid ordertillfället. Har man ingen mailadress så får man en pappersfaktura till sin adress som vi debiterar 40 kr extra för. Vi fakturerar den 20:e varje månad och vi har 10 dagar som betalningsvillkor för privatpersoner. Företag faktureras den 30:e varje månad. Det vi fakturerar den 20:e är alla händelser som skett från den 20:e föregående månad till den 19:e innestående månad. Påminnelser kommer till samma adress som fakturan. Ett tips är att man kollar upp sin skräppost då den lätt kan hamna där.

Uppsägning av abonnemang eller avtal?
Uppsägningen av städabonnemanget är mycket enkelt. Rutstäd behöver ett kort mail att kunden önskar avsluta sitt abonnemang. Utan skriftlig uppsägning via mail eller per brev löper städabonnemanget på tillsvidare och alla överenskommelser om avbokningar och liknande punkter i avtalet är giltiga och alla överenskommelser ska hållas tills abonnemanget blir uppsagt på ett överenskommet sätt.

Rutstäd har marknadens kortaste uppsägningstider – endast 14 dagar från det att kunden skickat sitt mail till bolaget om uppsägning.

Vänligen Rutstäd
 
 

Om du har frågor eller vill få en offert tveka då inte att kontakta oss på Tel: 070-418 54 86, eller klicka nedan
Boka/Kontakta